تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی چیست ؟

یکی از عناصری که در زیبایی و تاثیرگذاری دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار می گیرد ، نورپردازی است. یک دکوراسیون زیبا بدون نورپردازی جذابیت ندارد و تمام تلاش هایی که برای انجام آن صورت گرفته بی نتیجه می ماند. برای اعمال نور در فضا در ابتدا باید جهت آن مشخص شود، سپس میزان نور با توجه به ابعاد فضا تنظیم شود .

نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی، باعث می‌شود رنگ، حجم و سایر زیبایی شی جلوه کند. نور، انواع متفاوتی از محیط‌های پیرامونی را خلق می‌کند. همچنین احساس رضایتمندی، انرژی و حرکت ما در یک محیط با روشنایی آن محیط مرتبط است.

با توجه به این که نور رسانی محیطی مبحث قابل توجهی در هنر معماری را به خود اختصاص می‌دهد. زمانی که ما می خواهیم خانه‌ای را بسازیم ، علاوه بر اثاثی که انتخاب می کنیم باید به نوع نور پردازی محیط زندگیمان توجه داشته باشیم. برای این امر ابتدا باید موقعیت و زوایای خانه را به منظور تعیین منطقه تابش نور خورشید در طول روز شناسایی کنیم وباید با نور طبیعی روز بازی کرده وتأثیرات آن را کنترل کنیم.

 

نور در دکوراسیون داخلی به تاکید بر روی اشیا کمک میکند

در هنگام قرار دادن و تنظیم مکان وسایل ثابت خانه، باید انعکاس یافتن نور از سطح میزهایی که رویه آنها شیشه‌ای است در نظر گرفته شود. در قفسه‌های ظروف، جلوه کارهای تزئینی، کنده کاری شده و ظروف شیشه‌ای پذیرایی باید با نور پردازی متعدد بدون سایه از طریق سقف تأمین گردد. نور پردازی موضعی باعث روشن شدن هر چه بیشتر تابلوهای نقاشی می‌شوند و زیبایی آنها را مورد تأکید بیشتر قرار می‌دهند. همچنین نورهای تأکیدی در تاقچه‌ها جاذبه بیشتری به تزئینات محیط می‌بخشند.

 

هر طراح داخلی که با یک طرح روشنایی سروکار داشته، متوجه می شود که این یک کار ساده نیست. ملاحظات زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که فضاهای داخلی برای پاسخ به عملکرد به درستی روشن می شوند. از آنجایی که نور هر دو اثر روانی و فیزیولوژیکی را بر روی مردم دارد، مهم است که آن را درست در دکوراسیون بکار ببریم.

 

نور طبیعی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

یکی از بهترین خصوصیاتی که یک خانه می‌تواند داشته باشد بهره گیری از نور طبیعی است. اما کیفیت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگی به جهت اتاق‌ها دارد. در بعضی موارد، نورپردازی و یا عدم وجود آن می تواند ما را به علاقه نداشتن به یک اتاق وادار کند. نور عمیقا بر چگونگی درک محیط اطراف و اینکه آیا محیط باعث آرامش، دلپذیری، حفظ حریم خصوصی، فضایی، پیچیدگی و یا وضوح تصویری می شود، تاثیر می گذارد. رنگ، زاویه و ارتفاع نور روز با زمان روز و جهت قطب نما یک خانه و اتاق آن متفاوت است.

اتاق‌های رو به جنوب در تمام مدت روز نور و گرمای خورشید را دریافت می کنند بنابرین بهتر است آشپزخانه، اتاق نشیمن و هر جایی که معمولا مدت زمان زیادی را طی روز در آنجا می‌گذرانید، رو به جنوب باشد. اتاق‌های رو به شمال اتاق‌هایی سرد هستند،و نور مستقیم خورشید به آنها نمی‌تابد.اتاق‌های رو به شرق، اولین اتاق‌هایی که با طلوع خورشید روشن می‌شوند، اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه‌ای طولانی‌مدت بر این اتاق‌ها سایه می‌افکند و طی روز دیگر خبری از نور خورشید در این اتاق‌ها نیست.

بهتر است برای تعدیل‌ نور شدید آفتاب در زمان طلوع، در این اتاق‌ها از نور مصنوعی استفاده شود. این تمهید برای اتاق‌های رو به شمال هم کارآیی دارد. در گرم‌ترین ساعات روز، نور خورشید به اتاق‌های رو به غرب می‌تابد و زمانی که نور شدید است، چشم را آزار می‌دهد. بعدازظهرها در این اتاق‌ها سایه می‌افتد و نور خورشید، ملایم‌تر می‌شود.

 

نور در دکوراسیون اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن شامل سه نوع روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و نورپردازی محدود است. روشنایی عمومی یا همان نورپردازی از سقف برای روشن کردن اتاق نشیمن کافی بوده و مقدار کمی از نور را در منطقه وسیعی انتشار می‌دهد. نورپردازی متمرکز تنها بر یک قسمت خاص تمرکز داشته و آن قسمت را روشن و برجسته می‌کند. نورپردازی محدود باعث می‌شود در زمانی که تمام اتاق تاریک است بتوانیم تنها یک قسمت خاص را روشن کنیم‌.

 

استفاده همزمان از سه نوع نورپردازی در اتاق نشیمن بهتر است تا بنا به نیاز از هر یک از آنها استفاده شود. در فضای نشمین،‌ استفاده از لامپ با شکل هندسی در سقف و استفاده از نورهای مخفی پشت تلویزیون باعث ایجاد تفاوت با سایر فضاها می شود.

 

نور در دکوراسیون اتاق غذاخوری

در نورپردازی اتاق غذاخوری استفاده ازلوسترو چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است و درست در بالای میز غذاخوریقرار دارند می تواند بهترین گزینه باشد. بدین طریق سطح میز کاملاً روشن میشود و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی می بخشند. بوفه، میز غذاخوری و میز کناری از عناصری هستند که حتماً باید نورپردازی مخصوص خودشان را داشته باشند.

 

نور در دکوراسیون آشپزخانه

طراحی نورپردازی در آشپزخانه باید دارای الگوی قابل انعطاف ترین نور داخلی در خانه باشد تا منعکس کننده طیف وسیعی از توابع که در حال حاضر برای آشپزخانه استفاده می شود. نورپردازی آشپزخانه به عنوان یک مکمل برای نور روز، باید از یک روشنایی خوبی به خصوص در آشپزخانه های تاریک برخوردار باشد.

 

به منظور نور رسانی بیشتر و بهتر در فضای آشپز خانه برای سینک ظرف‌شوئی، از پرتو متمرکز نور تأمین شده ای که درست بالای سینک و زیر کابینت قرار گرفته استفاده کنید. منبع نور باید از دید افرادی که در نزدیکی کابینت نشسته‌اند، پنهان بماند.ب ا قرار دادن سینک ظرفشویی جلوی پنجره از نور طبیعی نیز میتوان بهره مند شد.

 

نور در دکوراسیون سرویس بهداشتی

یک حمام کوچک با نور مناسب می تواند تاثیر بزرگی ایجاد کند. چراغ‌ها یی که افراد بتوانند چهره خود را با حداکثر وضوح ببینند و کمترین سایه را زیر چشم‌ها و گردن افراد ایجاد کنند بهترین گزینه برای نورپردازی سرویس های بهداشتی هستند.

 

همچنین بهترین راه برای روشنایی سرویس ها این است که دو لامپ روشنایی را در هر دو طرف آینه در سطح چشم قرار دهید. این باعث ایجاد نور متقاطع می شود. یک لوستر کوچک که در بالای وان آویزان است، فضای اتاق را پوشانده و سبکی گرم را فراهم می کند. نوری که زیر کابینت ها نصب شده است، نور نرم را در سرویس های بهداشتی به هنگام شب فراهم می کند. لوله ها و دوش ها نیازمند نور عمومی هستند، و اتصالات محکم با پخش کننده های سفید اپال یک راه حل است. در واقع هدف نورپردازی تزئینی، افزودن علاقه به فضا است. نمونه های این نور تزیینی از جمله لوسترها و شمعدان های دیواری است.

 

نور در دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب از آن اتاقهایی است که نور یکی از اصلی ترین اجزای آن است و رکن اساسی آن به حساب می آید.نور خوب در اتاق خواب، به شما این امکان را می‌دهد کــه بعد از یــک روز سخــت کاری، خوابـــی راحــت داشته باشید.البته منظور این نیست که اتاق خواب باید تاریک باشد.

 

بهترین نور برای اتاق خواب، نور کنار تختخواب است که برای مطالعه و حتی دیدن تلویزیون خوب است. حتی اگر هم‌ اتاقی شما بخواهد بخوابد ، چشمانش را آزار نمی‌دهد. می‌توانید برای نور کنار تختخواب‌تان از آباژورهای کنار تختی استفاده کنید یا نوری که در قسمت بالایی تخت خود تعبیه شده است. همچنین نصب روشنایی‌های دیوارکوب که برای قرار دادن این چراغ ها می توانید از دیوار پشت تخت استفاده کنید و چراغ را روی دیوار نصب کنید، میتواند بسیار مناسب این فضا باشد. دقیقاً مشابه چراغ هایی که در هتل ها و بالای تخت از آن ها استفاده می شود. برای این کار از یک دیوار کاذب هم می شود استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.