راهنمای چیدمان خانه با قالیچه

یک قالیچه ممکن است به عنوان متعلقاتی تزئیناتی در نظر گرفته شود، اما باید توجه کرد که قالیچه ها می توانند به عنوان عنصر اصلی و پایه گذار فضایی مجلل و راحت باشند. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد طراحی دکوراسیون داخلی منزل با قالیچه برای شما بگوییم .

 

مرکز صحنه

طراحان دکوراسیون داخلی اینطور پیشنهاد می کنند که ابتدا از فرش شروع کنیم. اغلب انتخاب قالیچه بیشترین محدودیت ها را در بر دارد که از میان آن ها می توان به طرح، رنگ و ابعادی که برای جایگیری برای قالیچه در نظر می گیریم، اشاره کرد. پس بهتر است که با انتخاب فرشی در طراحی شروع کرده و سپس به انتخاب پارچه ها و رنگ غالب اتاق بپردازیم. قالیچه ها روح اتاق هایی هستند که در آن ها قرار می گیرند و نمای کلی رنگ، محل جایگیری مبلمان و سایر متعلقاتی که در اتاق وجود دارند را تحت تأثیر خود گذاشته و امکان اینکه چنین مسئله مهمی را در نظر نگرفت وجود ندارد.

 

 

 

همگام خانواده

بچه ها و حیوانات خانگی مسلماً باعث فرسودگی و کهنگی در کفپوش ها مخصوصاً در قالیچه ها می شوند. پس همواره به خاطر داشته باشید که چه رنگ و خصوصاً پارچه ای را برای فرش مورد نظر در هنگام انتخاب باید در نظر داشته باشید. بر اساس گفته های طراحان دکوراسیون داخلی قانون اول طراحی کردن با استفاده از قالی این است که قالیچه ای را تهیه کنید که با شیوه، سبک زندگی و فکر شما هماهنگ باشد. اگر شما کودکی خردسال و یا حیوانی خانگی دارید، می بایست از قالی های پشمی که به سادگی تمیز شده و دارای الگوهای خاصی هستند که لکه، مو و چیزهای دیگر را به راحتی مخفی می کنند، خریداری کنید.

 

 

اندازه بی نقص و درست

طراحان اینطور پیشنهاد می کنند که ابعاد و اندازه فرش را اندکی کوچکتر از محیطی که مبلمان را دربرگرفته اند در نظر بگیریم. این اندازه می بایست به اندازه ای بزرگ باشد که فضا را پوشش داده و تکیه گاهی برای پر کردن فضاهای خالی بوده و همچنان فضای خالی اطراف خود برای تردد داشته باشد. به طور کلی ابعاد قالیچه مورد نظر شما وابسته به ابعاد و محیطی است که مبلمان شما در اتاق دارند. می توان پایه های جلویی مبلمان یا کاناپه را روی قالیچه قرار داد اما این کار از عمر قالی شما به دلیل فشار دائمی به یک نقطه قطعا کم می کند.

 

طرح هایی برجسته

جرأت داشته باشید و جاهای دنج و راحتی که در اتاق در نظر گرفته اید را زیر و رو کنید. طراحان حرفه ای دکوراسیون داخلی بر این عقیده اند که یک قالیچه خوب می تواند تمامی مرکز ثقل یک اتاق را جا به جا کند. یک قالیچه می تواند چیزی را به محیط و فضای شما وارد کند که انتظار آن را نداشته اید یا اینکه می تواند تلألویی از رنگ هایی رقص کننده را جلوه دهد. در استفاده از طرح هایی برجسته در رنگ و نقش، ترس به خودتان راه ندهید. این طرح ها و نقش ها در قیاس و در تقابل با دیوارهایی سفید، کف فضا و صندلی ها و مبلمان؛ تحرکی از رنگ ایجاد کرده و نقطه تمرکز و مرکز توجه فضا می شود.

 

 

رنگ های اضافی

دیوارهایی با رنگ های عادی و مبلمانی معمولی، فضایی را ایجاد می کنند که قالیچه ای با طرح و نقشی برجسته نقش اصلی را در صحنه بازی کند. اگر نمی خواهید رنگ هایی تند یا حتی نامعمول برای پرده های یا مبلمان داشته باشید، این راهی بسیار خوب برای اضافه کردن رنگ و نقش به فضا است. وجود این چنین قالیچه ای باعث حسی گرم تر در فضا شده و می تواند تعریفی جدید و متمایز از اصل قبلی فضا در خود داشته باشد.

 

تمامی اندازه ها و گونه ها

قالیچه ها در انواع و اندازه های بسیار گوناگونی ارائه می شوند و این مزیتی است که می تواند آن ها را برای هر فضایی مناسب کند. بر اساس گفته ها و تجربیات طراحان دکوراسیون داخلی، ابعاد و اندازه قالیچه بر اساس محیطی است که در آن قرار می گیرند و همچنین ابعاد مبلمان نیز نقشی اساسی در اندازه آن دارند. به عنوان مثال در یک اتاق غذاخوری عموماً از قالی های مستطیلی در راستای میز غذاخوری استفاده می شود در صورتی که از قالیچه ای شش گوشه برای میزهایی مربعی یا دایره ای استفاده می کنند.

 

تعریف فضاها

فضای خود را فقط با یک قالیچه محصور نکنید. طراحان معمولاً فضاهای بزرگ را با استفاده از دو یا چند تخته از قالیچه ها به چند قیمت تقسیم می کنند. نکته اساسی در این نوع طراحی هماهنگی و هارمونی کامل این دو تخته قالیچه با هم است. چنانچه دارای فضایی بسیار بزرگ هستید و می خواهید با استفاده از قالیچه کف فضا را پوشش دهید، می توانید از چندین تخته قالیچه که با هم در طرح و نقش هماهنگ بوده یا تکمیل کننده طرح و نقش یکدیگر هستند استفاده کنید که البته کاری دشوار بوده و نیازمند تخصصی است که فقط طراحان دکوراسیون داخلی آن را دارند.

 

یکپارچگی رنگ

طراحان دکوراسیون داخلی با استفاده از قالیچه هایی با رنگ های طبیعی که رنگ هایی ملایم دارند، رنگ های تند و برجسته مبلمان، دیوارها و تجهیزات دکوری را تعدیل می کنند. یک قالیچه مناسب می تواند به عنوان وسیله ای در نظر گرفته شود که هماهنگی و یکپارچگی رنگ و طرح و نقش را به فضا ببخشد و باعث به وجود آمدن حسی تازه و شخصیتی مناسب برای فضایی که در آن قرار گرفته می شود.

 

حاشیه کف اتاق (اطراف قالیچه)

هنگامی که قالیچه ای را به اتاق یا فضایی اضافه می کنیم احتیاجی نیست این قالیچه تمامی کف فضا یا اتاق را در بر بگیرد. عموماً طراحان دکوراسیون داخلی فضایی بین ۹ تا ۱۲ اینچ (معادل تقریبی ۲۳ تا ۳۰ سانتی متر) اطراف قالیچه را در نظر می گیرند. این فضا هم برای به نمایش گذاشتن کف اتاق بوده و هم به منظور استفاده از وسایلی برای زیر فرش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این فضایی مناسب برای قرار دادن وسایلی سنگین است که گذاردن آن ها روی قالیچه باعث آسیب رساندن به آن می شود.

 

زیر قالیچه

برای اکثر طراحان دکوراسیون داخلی و همچنین مجریان دکوراسیون داخلی هیچ محدودیتی برای استفاده از قالیچه برای پوشش کف فضا و اتاق ها نیست و حتی اگر کف فضا یا اتاق به گونه ای باشد که قالیچه یا قالیچه ها روی بلغزند. برای این منظور می توان از وسایلی استفاده کرد که میزان اصطکاک زیر فرش را افزایش داده و باعت ثابت ماندن قالیچه ها روی کف می شود. برای این منظور می توان از کف پوشی زیر قالیچه یا قالیچه ها استفاده کرد حدوداً ۲ اینچ (معادل تقریبی ۵ سانتی متر) کوچکتر از ابعاد قالیچه باشد. این ابعاد لبه های کف پوش از زیر قالیچه بیرون نزده و همچنین باعث صاف و مسطح ماندن قالی روی زمین شده و از تا خوردگی و جمع شدگی آن جلوگیری می کند.

 

مزیت راحتی قالیچه

قالیچه ها عناصری حیاتی در فضا هستند به خصوص در اتاق نشیمن. اتاق هایی که مرکز تجمع در خانه هستند یا جاهایی که خانواده بیشتر وقتشان را در آنجا سپری می کنند؛ فضایی مناسب و عالی برای قالیچه ها هستند زیرا راحتی بیشتری را به فضایی که در آن قرار گرفته اند، القا می کنند.

 

هنر کف

فضاهای غذاخوری و میزها، مکان هایی ایده آل و مناسب برای قالیچه ها را به وجود می آورند. این فضاها به دلیل داشتن سایه روشن و همچنین سایه هایی که در طول روز در آنجا وجود دارند می توانند در ترکیب با طرح و نقشی که در خود قالیچه ها وجود دارند اثری هنری را روی کف فضایی که در آن هستند به وجود آورند که با هیچ چیز دیگر نمی توان آن را ایجاد کرد.

 

پاهای یخ کرده خداحافظ

طراحان دکوراسیون داخلی با استفاده از قالی رنگ های تند اطراف فضا و همچنین پرده ها و پوشش های پنجره را تعدیل می کنند، حتی در اتاق هایی با دکوراسیون مدرن. از دیگر مزیت های استفاده از قالیچه برای کف این است که دیگر پاهای شما کف سرد اتاق را در فصول سرد سال لمس نخواهد کرد و از هدر رفتن انرژی گرمایی تولید شده جلوگیری می کند.

 

حسی الهام بخش

طراحان دکوراسیون داخلی با استفاده از قالی به عنوان عنصری الهام بخش در آن ها در غالب طرح و نقش های ذاتی قالی های حسی بدیع در فضا به وجود می آورند. در واقع اگر شما به تلألویی از رنگ و بازی طرح و نقش در فضا احتیاج دارید و نبودن آن را در فضای خود احساس می کنید؛ پس باید به سراغ قالیچه بروید. قالی ها می توانند بافت، رنگ، نقش، راحتی، گرمی و شخصیتی منحصر به فرد به فضایی که در آن قرار گرفته اند، القا کنند.

 

تأثیر لایه ای

سعی کنید از نوع جدیدی از قالی ها استفاده کنید که به آن قالی های لایه ای می گویند. این فرش ها دارای لایه هایی هستند که در طرح ها و رنگ هایی مختلف داشته و هر کدام ویژگی خاص خود را به فضا می دهند. این قبیل قالی ها به حدی مورد استقبال طراحان دکوراسیون های مدرن قرار گرفته اند که هماهنگی کاملی را با اجزای اطراف خود مخصوصاً مبلمان و تجهیزات اتاق می سازند. فقط نکته انتخاب این نوع قالیچه ها این است که این لایه ها در قالی به خوبی معلوم باشد تا بتواند اثر کاملی از آنچه که در خود دارد را به نمایش بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.